zaal-barenboim

Geen goed orkest zonder goede concertzaal …

Vind jij ook een bedrijfsomgeving, waarin je je welkom voelt, belangrijk?

  • ‘De psychologische stimulans van de gerenoveerde Koningin Elisabethzaal in Antwerpen op muzikanten is niet te onderschatten’, zegt Philippe Herreweghe, dirigent van deFilharmonie. Een concertzaal is als een instrument voor een orkest …
  • Een vernieuwende concertzaal werkt net als een innovatieve werkomgeving. Een muzikant of een medewerker zal geen verbondenheid, motivatie of ondernemerschap tonen zonder die inspirerende ‘concertzaal’.
  • Medewerkers met werkplezier kunnen niet zonder die ‘concertzaal’.

Én wat leert ons de zopas geopende Berlijnse Academie, voor jongeren uit Israël en Arabische landen?

concertzaal

  • Het is een unieke concertzaal, met flexibel amfitheater met 700 plaatsen, dat het publiek dicht bij de musici brengt.
  • Dit innovatief zaalconcept zal de jonge talenten – via de muziek – dichter bij elkaar brengen, uitnodigen naar elkaar te luisteren, te discussiëren én de hardliners van een vredesproces tussen Israël en Palestina – in patsituatie – een lesje leren.
  • Muziek kan immers een ander geluid laten horen, verbinden of troosten: muziek in deze ‘verbindende’ concertzaal – of bedrijfscultuur -, verandert de toon van een steeds harder klinkende maatschappij en brengt een verhaal van gedeelde waarden en visie.
  • In een ideale wereld zou deze muziekacademie in het Midden-Oosten liggen en niet op een neutrale plek als Berlijn, zegt Daniel Barenboim, van Joods-Argentijnse afkomst, de grote bezieler van deze unieke plek.

Het Huis van Werkvermogen, illustreert die essentiële ‘concertzaal’ of bedrijfscultuur:

concertzaal

  • De eerste verdieping is de fysische en psychische gezondheid: gezonde voeding, sportmogelijkheden, mindfulness, …
  • De tweede verdieping gaat over talenten: mensen stimuleren om hun basistalenten te ontdekken en te ontplooien in hun werk.
  • De derde is deze van de gedeelde waarden: wat je zelf belangrijk vindt in het werk en het leven en hoe dit strookt met de bedrijfswaarden.
  • De vierde verdieping is het werk zelf: het takenpakket, de relatie met collega’s, met leidinggevenden, de werkplek, de concertzaal, hoe het werk georganiseerd is.

Bij elke loopbaancoaching ga ik op zoek naar díe bedrijfscultuur (‘concertzaal’), waar je eigen talenten en waarden dichtst bij aansluiten. Zo’n ‘concertzaal’ zal mensen emotioneel raken, werkplezier en energie geven.